سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقایسه ی موتور برق دیزلی با سایر انواع

 

تفاوت عمده ی موتور برق و دیزل ژنراتور در اندازه و ابعاد آن ها است و هر دوی آن ها عملکرد مشابهی دارند و به شکل یکسانی برق را تولید می کنند. در صورتی که به برق شهر دسترسی نداشته باشید یا به علت مصرف بیش از حد برق به منبع ارزان تری نیاز داشته باشید، خرید موتور برق دیزلی اولین راه حلی است که به ذهن شما می رسد. برای انتخاب موتور برق مناسب بهتر است از یک کارشناس برق کمک بگیرید یا اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید.

 

خصوصیات ظاهری و فنی موتور برق های دیزلی

موتور برق های بنزینی قابلیت فشرده سازی سوخت را ندارند و با سیستم جرقه زنی ترانزیستوری یا شمعک فعل و انفعالات احتراق انجام می شود. با توجه به این که میزان فشرده سازی سوخت در موتورهای دیزلی بیشتر است انرژی بیشتری برای حرکت فراهم می شود و می توان گفت موتورهای دیزلی توان بالاتری نسبت به موتور برق های بنزینی دارند و عملکرد بهینه تری از خود نشان می دهند. بزرگ ترین عیب مولدهای دیزلی این است که آلایندگی بیشتری دارند.

یکی از محدودیت های این محصول این است که سرویس و نگه داری آن به شکل متفاوتی انجام می شود. علاوه بر این قیمت این مولد نسبت به انواع گازی و بنزینی کمتر است. موتور برق دیزلی برق را با قیمت ارزان تری تولید می کنند اما میزان صدای تولید شده توسط این نوع از مولد بسیار زیاد است. در مواردی که به انرژی زیادتری نیاز است از این نوع مولد استفاده می کنند.

 خصوصیات موتور برق دیزلی

ضرورت استفاده از موتور برق دیزلی

موتورهای دیزلی انواعی از مولدهای برق هستند که با سوختن گازوئیل نیرو محرکه لازم برای تولید برق را فراهم می کنند. با توجه به این که دیزل سوختی سنگین است بازده حرارتی این نوع از موتور برق بسیار بیشتر از مولدهای گازی و بنزینی است و میزان سوخت کمتری برای تولید توان مورد نیاز مصرف می شود. در یک جمع بندی کلی می توان گفت مولدهای دیزلی نیروی برق را با هزینه ی بسیار کمتری تولید می کنند، دیرتر مشتعل می شود احتمال ایجاد آتش سوزی و خسارت های ایجاد شده به وسیله ی این نوع از موتور برق بسیار کم است.

این مولدها بسیار مقاوم هستند و هزینه ی سرویس و نگه داری آن ها به نسبت پایین است ودر تولید برق به شکلی قدرتمندتر عمل می کنند. گشتاور تولید شده در موتورهای دیزلی ثبات بیشتری دارد و به همین دلیل تغییر فرکانس چندانی در این موتورها دیده نمی شود.

 ضرورت استفاده از موتور برق دیزلی

عواملی که باعث افزایش طول عمر موتور برق دیزلی می شوند

در صورتی که در سیستم خنک کننده اختلال ایجاد شده باشد یا مایع خنک کننده به اندازه ی کافی وجود نداشته باشد دستگاه بیش از حد داغ می شود. چرا که ممکن است و در مرحله ی بعد به سراغ استارت و خروجی های برق بروید. بسته به نوع دودی که از مولد خارج می شود می توانید تا حدی حدس بزنید که ایراد از کدام ناحیه ایجاد شده است قبل از ایجاد آسیب بیشتر آن را بر طرف کنید.

ساده ترین علتی که می تواند مانع از روشن شدن موتور برق شود این است که سوخت کافی در مخزن آن وجود نداشته باشد. اتصالات و مسیرهای عبور سوخت را با دقت بررسی کنید تا در صورت بروز نشتی یا گرفتگی آن را برطرف کنید.

برای افزایش طول عمر مولد روغن موتور آن در بازه های زمانی مشخصی تعویض کنید و از روغن مناسب با ضریب ویسکوزیته ی بالا استفاده کنید. در صورتی که سرویس های دوره ای را به صورت منظم انجام دهید می توانید عمر مولد را تا حد زیادی افزایش دهید و برای مدت زمانی طولانی مولد شما نیازی به تعمیر و تعویض پیدا نکند. این کار میانگین هزینه ها را کاهش می دهد.

 افزایش طول عمر مورتور برق دیزلی

کلام پایانی

با ورود سوخت به محفظه ی احتراق پیستان ها به حرکت در می آیند. با چرخش ژنراتور نیروی مکانیکی به نیروی الکتریکی تبدیل می شود. مخلوط سوخت و هوا در داخل محفظه ی احتراق فشرده می شود. در اثر افزایش دمای هوای فشرده شده و پاشیده شدن سوخت روی این هوای داغ گازوئیل شعله ور می شود. در موتور برق دیزلی تنها بر اثر فشرده سازی هوا نیرو محرکه ی لازم برای اشتعال ایجاد می شود و سیستم شمع و جرقه زنی وجود ندارد.